Biltstraat 166
3572 BP Utrecht
030 - 272 30 22
info@verteltheater.nl
of neem contact op: 030-272 30 22 /info@verteltheater.nl
Groep 1-2
Aan de hand van het verhaal: ‘Ik wil de Maan’ van Johnatan Emmet worden de kleuters gestimuleerd om mee te spelen en stukjes tekst uit te spreken. Het verhaal staat vol begrippen als hoog-hoger-hoogst- zwaaien en zwiepen etc. Door te luisteren en mee te bewegen krijgen de begrippen meer inhoud. Aan het einde van elke gebeurtenis wordt een gezegde over de maan herhaald. De kleuters leren de zin eerst gewoon uit te spreken en later zoals Egel, Eekhoorn en Konijn dat doen. Kleine attributen zoals een masker, oren, groot-formaat eikels geven de les een speels en aantrekkelijk karakter.
Groep 3-4
Gedichten van Annie MG Schmidt en Prentenboeken zonder tekst worden gebruikt om de kinderen te laten (na)vertellen. De leerlingen krijgen een rol in een kettingverhaal waarbij ze op het juiste moment hun zin moeten zeggen. Aan de hand van voorwerpen geven de kinderen woorden aan hun fantasie.
Groep 5-6
Na een korte opwarming waarin verhaal en beweging samenkomen, worden de gruwelijke rijmen van Roald Dahl gebruikt als springplank voor vertellen. De eigen fantasie wordt ingezet als de leerlingen samen een verhaal verzinnen met behulp van een talking stick. De leerlingen gebruiken hun eigen herinnering om een verhaal van 1 minuut te vertellen. Deze laatste opdracht kan later in de klas worden afgerond.
Groep 7-8
Na een korte opwarming waarbij taal-beweging-en gebruik van fantasie worden wakker gemaakt, gaan de leerlingen via opdrachten zelf verhalen verzinnen. Hiervoor worden duidelijke structuren gegeven. Daarna komt luistervaardigheid en het in eigen woorden navertellen aan bod. Tenslotten worden Fabels van Lafontaine ingezet om in groepjes een vertelpresentatie te geven.
De verteller begint een verhaal voor de klas. Maar... het verhaal is niet af! Aan de hand van gestructureerde opdrachten bedenken de leerlingen stap voor stap hoe het verhaal afloopt. Aan het eind vertellen ze elkaar hun versie van het verhaal.
Wie herinnert zich niet die juf of meester die zo mooi uit het hoofd verhalen kon vertellen? Die leerkracht zit in ons geheugen gegrift, omdat hij of zij beelden kon schilderen in de hoofden van de kinderen. Hoe dat werkt, leer je in de workshop beeldend verhalen vertellen voor leerkrachten
Vertellen vanuit jouw authentieke zelf: open vanuit je hart, waarbij je jezelf omarmt voor wie je werkelijk bent en in contact bent met je toehoorders.
Deze workshop Beeldend vertellen van Ernst Weerstra geeft je handvatten voor het beeldend, expressiever en gemakkelijker vertellen van een verhaal.
De korte workshop inspirerend spreken van Het Verteltheater is korte, krachtige en effectieve inbreng voor uw congres of studiedag, een inspirerende ervaring.
Wil jij leren om een mooi en inspirerend verhaal te houden bij je presentatie? Of vind je spreken in het Openbaar spannend en wil je met meer gemak en ontspanning zelf van je presentatie genieten?