Surabaya Boy Nieuw
Zijn jeugdvrienden willen dat hij juist trots is op ‘alles wat jou niet tata maakt’,
Max neemt je mee op een zoektocht naar zijn Indische roots. Surabaya Boy vertelt het verhaal van Max’ jeugd in de Amsterdamse wijk Osdorp, waar hij als Indische jongen (half-Indonesisch en half-Nederlands) omringd was door Marokkaanse, Surinaamse en Colombiaanse vrienden, maar van de Indonesische cultuur weet hij eigenlijk vrij weinig. Max heeft zich altijd een kameleon gevoeld; moeiteloos past hij zich aan verschillende culturele groepen aan. Hij is hier trots op, maar op een gegeven moment vraagt hij zich af wat zijn eigen culturele identiteit is. In hoeverre mag hij zichzelf een echte Indo noemen? Om hier meer over te weten te komen, voert hij gesprekken met zijn Indische oma, terwijl zij online zit te gokken onder de gebruikersnaam Surabayagirl_1935.
Surabaya Boy is een mix van storytelling, muziek en spoken word.
“Pickkers weet de worsteling die veel biculturele jongeren met hun identiteit voelen luchtig te brengen zonder de pijn volledig weg te lachen.” – De Theaterkrant
Surabaya Boy speelde op de PARADE 2024 in Utrecht en Amsterdam, en kreeg veel lovende enthousiaste reacties van het publiek:
”Surabaya Boy raakte mij op een heel mooie manier. Zo fijn om te zien dat meer Indo’s worstelen met hun identiteit.”
”Ik heb Iraanse roots en mijn vriendin Surinaamse, maar wij herkenden allebei veel in Max’ verhaal. We hebben veel gelachen en werden ook ontroerd.”
”Max vertelt mijn verhaal. Sommigen begrijpen mijn moeilijkheden niet, maar Max raakt precies de juiste snaar van een gevoel dat ik soms zelf ook niet helemaal begrijp.”
”Ik ben volledig Nederlands, maar toch herkende ik veel in Surabaya Boy. Ik heb er veel van geleerd en heb genoten van Max’ manier van vertellen en zijn humor.”
Max Pickkers
Max Pickkers doorliep als jonge maker de Likeminds Factory, de vooropleiding van het Amsterdamse productiehuis, waarbij aanstaande makers een jaar lang les krijgen in verschillende theatervormen. Mede door zijn studie Journalistiek, heeft hij een grote interesse in maatschappelijke thema’s en zoekt daar in het theater een persoonlijke connectie mee.